Meteen naar de inhoud
Home » Blog

Blog

Behoeften achter het gedrag.

De zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan biedt een waardevol kader om inzicht te verkrijgen in de psychologische behoeften van kinderen, namelijk autonomie, competentie en verbondenheid. Echter, voor hoogbegaafde kinderen lijken het vervullen van deze basisbehoeften niet altijd vanzelfsprekend te zijn. Autonomie staat hoog in het… Lees verder »Behoeften achter het gedrag.

Zomervakantie

De zomervakantie is in ons land begonnen. De vakantie is vaak het moment waarop het dagelijkse ‘moeten’, doorbroken wordt.Naar deze rust en ruimte wordt meestal halsreikend uitgekeken, maar juist dat kan ook uitdagingen met zich meebrengen, in het bijzonder voor hoogbegaafde kinderen met een TOS (taalontwikkelingsstoornis).… Lees verder »Zomervakantie

Sociale contacten bij hoogbegaafdheid – TOS

• Sociale contacten en interacties bij HB en TOS •

Vriendschap is voor elk kind belangrijk, maar voor hoogbegaafde kinderen met een Taalontwikkelingsstoornis (TOS) kan het leggen en onderhouden van contacten een extra uitdaging zijn.
Andere interesses, anders denken en het moeilijker verwerken en/ of produceren van taal kan leiden tot frustratie en isolatie, waardoor de ontwikkeling van het zelfbeeld en het gevoel van welbevinden onder druk kan komen te staan.

In deze blog ontdek je de mogelijkheden en mogelijke uitdagingen voor hoogbegaafde kinderen met een TOS bij het aangaan van vriendschappen en sociale interacties.

Werkgeheugen bij HB – TOS

Werkgeheugen hoogbegaafd – TOS Het werkgeheugen speelt een belangrijke rol bij het vermogen van een kind om informatie te verwerken en te onthouden. Bij hoogbegaafde kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) kunnen er verschillende uitdagingen zijn op het gebied van werkgeheugen, die hun (cognitieve) prestaties, de… Lees verder »Werkgeheugen bij HB – TOS

”Wat is je doel?”

De visie en missie achter het tot standkomen van dit HB i.c.m TOS model.

Hoe verhoudt hoogbegaafdheid zich t.o.v. TOS? Welke invloed kan dat hebben op het signaleren van kinderen met deze combinatie? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Hoe kan er sprake zijn van een wisselwerking? Waar liggen kansen en belemmeringen voor het hoogbegaafde kind met een TOS?

HB TOS model

Daar is ie dan… een concept van mijn ‘praatplaat’ (hoog)begaafd en TOS. Ik loop al lang rond met het idee om iets te ontwerpen om mijn ervaring en kennis op het gebied van (hoog)begaafdheid en TOS overzichtelijk op ‘papier’ te krijgen. Aspecten als gebrek aan… Lees verder »HB TOS model

Voelen of niet?

Een open deur, toch? Maar wist je dat dit voor veel hoogbegaafden helemaal niet vanzelfsprekend is?Veel hoogbegaafden leven vooral ‘in hun hoofd’, eigenlijk klinkt dat ook tegenstrijdig want ‘hooggevoeligheid’ is juist ook een van de kenmerken vanuit het Zijnsluik (T. Kieboom) van hoogbegaafdheid. Hoezo voelen… Lees verder »Voelen of niet?

‘Met de blote kont’

‘Met de blote kont’ Een uitspraak die mij altijd is bijgebleven.Officieel spreekt men van ‘met de billen bloot’, maar dit kind met een TOS drukte zich net wat anders uit. Hij begreep de essentie van de uitdrukking, maar het lukte hem niet om de exacte… Lees verder »‘Met de blote kont’

Hallo Wereld! Zal ik er ooit vanaf komen? Een terugkerend item, mijn eigen hoge lat i.c.m perfectionisme. Het recept om faalangstige gevoelens te krijgen. Ondertussen weet ik dat dit ‘gewoon’ onderdeel van mijzelf is. Het is eigenlijk een onderdeel van mijn ‘zijn’, ook terug te… Lees verder »

Disclaimer Youniq Academy

Dit kennisportaal bevat video’s die met grote zorg zijn samengesteld en opgenomen. Ik streef ernaar om relevante en nuttige informatie te delen met de gebruikers, maar het is van groot belang om te begrijpen dat de aangeboden informatie nooit volledig kan zijn. Elk kind en… Lees verder »Disclaimer Youniq Academy