Meteen naar de inhoud
Home » Blog

Blog

Eigenaarschap ontwikkelen bij hoogbegaafde kinderen met TOS: Een praktijkvoorbeeld van balans in ondersteuning

De kop is eraf, het nieuwe schooljaar is begonnen en onze jongste dochter, Emma, zit nu ook in de bovenbouw. Wat vliegt de tijd! De eerste weken, de Gouden weken, op school draaien altijd om kennismaken, wennen aan nieuwe routines en het ontdekken hoe alles… Lees verder »Eigenaarschap ontwikkelen bij hoogbegaafde kinderen met TOS: Een praktijkvoorbeeld van balans in ondersteuning

Broekpoep bij het buffet

Ken jij ‘broekpoek’ al? Niet? Sommigen smullen ervan, vooral onder kinderen is het een populaire snack. Misschien herken je het niet meteen. Laat me je meenemen naar een grappig moment tijdens onze vakantie. Ditmaal zijn we voor het avondeten in het buffetrestaurant van het hotel.… Lees verder »Broekpoep bij het buffet

Uit het leven van….(2)

Hoe hoogbegaafdheid en een taalontwikkelingsstoornis zich manifesteren in dagelijkse situaties. Een ochtend vol inzichten 🧠 Het is ’s ochtends vroeg. We zijn net uit bed. Ik zit aan tafel, nog half slapend, met mijn kopje koffie, bij de meisjes die een boterhammetje eten en zich… Lees verder »Uit het leven van….(2)

Uit het leven van….

Hoe hoogbegaafdheid en een taalontwikkelingsstoornis zich manifesteren in dagelijkse situaties InleidingIn deze serie schets ik dagelijkse situaties zoals die zich bij ons afspelen. Onze dochter kan in het dagelijks leven (ondertussen) veel compenseren en daardoor ook maskeren rondom haar taalproblematiek, maar stuit in het dagelijks… Lees verder »Uit het leven van….

Ontcijferen van gedachten

In een klaslokaal van een basisschool zit een groep leerlingen geconcentreerd te luisteren naar de leraar die een nieuw onderwerp introduceert. In het midden van de kamer zit Tim, een hoogbegaafde leerling, met een gefronste blik terwijl hij zijn gedachten probeert te ordenen. Hij knijpt… Lees verder »Ontcijferen van gedachten

Behoeften achter het gedrag.

De zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan biedt een waardevol kader om inzicht te verkrijgen in de psychologische behoeften van kinderen, namelijk autonomie, competentie en verbondenheid. Echter, voor hoogbegaafde kinderen lijken het vervullen van deze basisbehoeften niet altijd vanzelfsprekend te zijn. Autonomie staat hoog in het… Lees verder »Behoeften achter het gedrag.

Zomervakantie

De zomervakantie is in ons land begonnen. De vakantie is vaak het moment waarop het dagelijkse ‘moeten’, doorbroken wordt.Naar deze rust en ruimte wordt meestal halsreikend uitgekeken, maar juist dat kan ook uitdagingen met zich meebrengen, in het bijzonder voor hoogbegaafde kinderen met een TOS (taalontwikkelingsstoornis).… Lees verder »Zomervakantie

Sociale contacten bij hoogbegaafdheid – TOS

• Sociale contacten en interacties bij HB en TOS •

Vriendschap is voor elk kind belangrijk, maar voor hoogbegaafde kinderen met een Taalontwikkelingsstoornis (TOS) kan het leggen en onderhouden van contacten een extra uitdaging zijn.
Andere interesses, anders denken en het moeilijker verwerken en/ of produceren van taal kan leiden tot frustratie en isolatie, waardoor de ontwikkeling van het zelfbeeld en het gevoel van welbevinden onder druk kan komen te staan.

In deze blog ontdek je de mogelijkheden en mogelijke uitdagingen voor hoogbegaafde kinderen met een TOS bij het aangaan van vriendschappen en sociale interacties.

Werkgeheugen bij HB – TOS

Werkgeheugen hoogbegaafd – TOS Het werkgeheugen speelt een belangrijke rol bij het vermogen van een kind om informatie te verwerken en te onthouden. Bij hoogbegaafde kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) kunnen er verschillende uitdagingen zijn op het gebied van werkgeheugen, die hun (cognitieve) prestaties, de… Lees verder »Werkgeheugen bij HB – TOS

”Wat is je doel?”

De visie en missie achter het tot standkomen van dit HB i.c.m TOS model.

Hoe verhoudt hoogbegaafdheid zich t.o.v. TOS? Welke invloed kan dat hebben op het signaleren van kinderen met deze combinatie? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Hoe kan er sprake zijn van een wisselwerking? Waar liggen kansen en belemmeringen voor het hoogbegaafde kind met een TOS?

HB TOS model

Daar is ie dan… een concept van mijn ‘praatplaat’ (hoog)begaafd en TOS. Ik loop al lang rond met het idee om iets te ontwerpen om mijn ervaring en kennis op het gebied van (hoog)begaafdheid en TOS overzichtelijk op ‘papier’ te krijgen. Aspecten als gebrek aan… Lees verder »HB TOS model

Voelen of niet?

Een open deur, toch? Maar wist je dat dit voor veel hoogbegaafden helemaal niet vanzelfsprekend is?Veel hoogbegaafden leven vooral ‘in hun hoofd’, eigenlijk klinkt dat ook tegenstrijdig want ‘hooggevoeligheid’ is juist ook een van de kenmerken vanuit het Zijnsluik (T. Kieboom) van hoogbegaafdheid. Hoezo voelen… Lees verder »Voelen of niet?

‘Met de blote kont’

‘Met de blote kont’ Een uitspraak die mij altijd is bijgebleven.Officieel spreekt men van ‘met de billen bloot’, maar dit kind met een TOS drukte zich net wat anders uit. Hij begreep de essentie van de uitdrukking, maar het lukte hem niet om de exacte… Lees verder »‘Met de blote kont’

Hallo Wereld! Zal ik er ooit vanaf komen? Een terugkerend item, mijn eigen hoge lat i.c.m perfectionisme. Het recept om faalangstige gevoelens te krijgen. Ondertussen weet ik dat dit ‘gewoon’ onderdeel van mijzelf is. Het is eigenlijk een onderdeel van mijn ‘zijn’, ook terug te… Lees verder »