Elk kind is uniek. Zo ook mijn werkwijze.
Samen toewerken naar de talenten en kracht van het kind.
Zo houd ik o.a. rekening met een andere manier van denken, het geven van hogere-orde antwoorden, de tijd die gepaard gaat met het nadenken om tot een weldoordacht geformuleerd antwoord te komen en ook het gevoel om mogelijk een sociaal wenselijk antwoord te geven.
Doormiddel van het inzetten van verschillende methoden kan ik het kind vooruithelpen. Dit zijn geen methoden met vaste kaders, maar ze bieden een ondersteunende werking om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij het kind.
Ze helpen om het kind inzicht te geven in zijn/ haar talenten. Hieronder een greep uit enkele methoden die ik gebruik binnen mijn begeleiding.
Deze methoden kunnen zowel ‘middel’ (tijdens een traject waarbij er een ‘hulpvraag’ centraal staat), als ‘doel’ (ontdekken, behouden en verstevigen van het welzijn van een kind) zijn.
Naast bovenstaande materialen/ methodes heb ik diverse andere materialen tot mijn beschikking enkele voorbeelden daarvan zijn de ‘Kies je talent’ kaarten van Luk Dewulf, het boek van ‘Blij met mij’, Mindset gesprekskaarten, happy kids van Covey, Breinhelden en nog veel meer.
Er wordt altijd afgestemd op uw kind.
Kids’ Skills
Kids’ Skills heeft een verfrissende kijk op omgaan met problemen, of eigenlijk uitdagingen. Kids’ Skills is een oplossingsgerichte methode om kinderen te helpen hun eigen problemen te overwinnen en om te zetten in vaardigheden die nog geleerd moeten worden zodat ze om kunnen gaan met de problemen die ze tegen komen.
In deze aanpak praten we niet over het kind, maar met het kind. Het kind is eigenaar van het proces. Dat vergemakkelijkt de samenwerking en geeft bovendien veel meer energie om aan de oplossing te werken..
Poptalk
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
Tijdens mijn werk heb ik gemerkt dat een gesprek beeldend maken vaak erg veel duidelijk maakt. Een van de kenmerken van hoogbegaafde kinderen is dat ze ontzettend snel, creatief en in verbanden denken. De gedachten gaan vaak veel sneller dan de woorden.
Zeker wanneer er ook een vermoeden is van TOS (Taalontwikkeling Stoornis), dyslexie en/ of beelddenken.
Beeldend werken kan ook goed ondersteunend werken bij het bespreken/ voorbereiden van sociale situaties. Daarnaast zorgt het werken met beelden ook voor een gevoel van veiligheid.
Schatgravers
Schatgravers laat je stilstaan bij je krachten en hoe je deze (oplossingsgericht) kunt inzetten bij wat je moeilijk vindt.
De karweikaartjes laten je ontspannen en stilstaan bij de mooie dingen, het stimuleert je tot positief denken en kijken.
Dit stimuleert een groeimindset en geeft daarmee vertrouwen dat moeilijke dingen geleerd kunnen worden.
Schatgravers is bij veel situaties in te zetten.
Executieve functies
Executieve functies zijn denk- en doeprocessen in je hoofd. Je hebt ze nodig om activiteiten en acties te plannen en aan te sturen. Kort gezegd ‘vaardigheden die mensen nodig hebben om taken uit te voeren’.
Men zegt ook wel eens dat de executieve functies goede voorspellers zijn van het uitstroomniveau van een kind.
Gevoelsverkenner
De methode Gevoelsverkenner is alles behalve een vaststaande methodiek, niks is immers persoonlijker dan gevoelens.
Gevoelsverkenner biedt tools die je bewuster en creatiever maken in het verkennen van je gevoelsleven. Het geeft antwoord op vragen als: ‘Wat voel je? Vanuit welke invalshoek verbind jij je met dit gevoel? Hoe ga je ermee verder?’ Deze methodiek brengt verrassende inzichten en schenkt nieuwe perspectieven.
“Frustratie is niets anders dan creatieve spanning die zijn vorm nog niet gevonden heeft”
#Omdenken