Executieve functies
Ben jij er al bekend mee?
De term executieve functies (ef) hoor je
de laatste jaren geregeld, bijvoorbeeld op school.
- Kun je maar niet aan een taak beginnen?
- Droom je vaak weg als iemand iets vertelt?
- Vergeet je steeds wat je moet doen?
Dit zijn wat voorbeelden waar executieve functies een rol bij kunnen spelen.
Onder executieve functies verstaan we vaardigheden
die we nodig hebben om tot leren te komen.
Ze zorgen voor sturing en controle van gedrag, niet goed ontwikkelde executieve functies kunnen flink belemmerend werken bij de totale leerontwikkeling.
Lees hier verder voor meer informatie over executieve functies.
Het lijkt allemaal vrij abstract, niet iets waar kinderen zich
direct iets bij voor kunnen stellen.
De methode Breinhelden speelt daarop in door te spreken over Breinkrachten.
Effi en Furon kunnen als metafoor ingezet worden, zij komen van de Breinheldenplaneet en hebben speciale Breinkrachten.
Elke Breinkracht heeft zijn eigen symbool, spreuk (verbalisering) en teken (beweging). Zo wordt het voor kinderen veel toegankelijker om over executieve functies te praten en te oefenen.
Passend aanbod
De training is bedoeld voor
leerlingen die moeite hebben met executieve
functies. Executieve functies zijn alle
vaardigheden je nodig hebt om een opdracht
(zelfstandig) goed te kunnen maken.
Passend aanbod is daarom een belangrijke factor om executieve functies te oefenen en te trainen. Een voorbeeld hiervan is ‘volgehouden aandacht’. Je traint dit als jij je moet inspannen en doorzetten voor je (school)werk, je moet volhouden als de taak lastig wordt.
Als jij de lesstof al beheerst en het werk binnen enkele minuten af kunt hebben, als jij te weinig werk aangeboden krijgt waarbij jij even flink je hersens moet laten kraken, dan heb jij ‘volgehouden aandacht’ waarschijnlijk nog niet (voldoende) nodig gehad en dus ook niet getraind. Op een later moment kan je dan, als je het wel nodig hebt, vastlopen.
Als er sprake is van tekorten ontstaan er leer- of
gedragsproblemen. Er wordt dan vaak
gesproken van een zwakke werkhouding.
Het Breinhelden oefenprogramma
Dit programma is tot stand gekomen vanuit de vraag:
‘Wat te doen de kinderen die veel problemen ervaren met het executief functioneren en meer nodig hebben dan wat er in de klas wordt aangeboden?’
Dit oefenprogramma is dus voor kinderen die een extra behoefte hebben op EF-gebied. Het programma is gemaakt voor hulp aan een klein groepje (waarbij aan dezelfde Breinkracht gewerkt wordt) of individueel.
Met het Breinhelden Oefenprogramma neem ik het kind (ouders en leerkracht) mee d.m.v een volledig uitgewerkt stappenplan.
Daarmee ga ik met het kind:
- een leerdoel te bepalen;
- hulpmiddelen zoeken die hem ondersteunen;
- de Breinkracht te trainen;
- de ontwikkeling te evalueren.
Uiteraard werkt het extra krachtig als dat waar ik aan werk, ook thuis en op school ingezet kan worden. Die wisselwerking is belangrijk en daarom volgt er ook naar ouders (en in overleg) de leerkracht een terugkoppeling met tips.
Het programma omvat per Breinkracht (executieve functie) tien wekelijkse bijeenkomsten en is, indien gewenst, uit te breiden met extra oefensessies.
Kijk hier voor het tarief van het Breinhelden oefenprogramma.