binnenkort mogelijk
Heeft je kind moeite met luisteren of lijkt hij/zij uitdagingen te hebben met de auditieve verwerking?
Als Acoustic Pioneer coach ben ik getraind om deze problemen snel en gericht in kaart te brengen met behulp van een gespecialiseerde tool, en je kind effectief te helpen door middel van gerichte oefeningen.
Ondanks een normaal gehoor kunnen sommige kinderen problemen ervaren met het verstaan van spraak. Dit kan wijzen op een stoornis in de auditieve verwerking, ook wel een luisterprobleem genoemd. Kinderen met dergelijke problemen kunnen bijvoorbeeld moeite hebben met:
– Zich concentreren of blijven focussen, waardoor ze snel zijn afgeleid of wegdromen.
– Het uitvoeren van opdrachten, waarbij ze vaak dingen vergeten of verward raken.
– Begrijpend lezen en het oplossen van rekensommen.
– Het gestructureerd vertellen van een verhaal of het beginnen aan taken.
– Woorden of namen herinneren die ze wel kennen, maar niet kunnen oproepen.
– Ze worden soms gezien als slordige werkers of hebben een hoofd dat vol lijkt te zitten.
Signalen van luisterproblemen of auditieve verwerkingsproblemen zijn onder andere:
– Gedragen alsof ze slechthorend zijn en regelmatig mensen misverstaan.
– Moeite met het verstaan van spraak in een drukke omgeving of bij snel sprekende personen.
– Zwakke luistervaardigheden en een beperkt auditief geheugen, vooral bij langere instructies.
– Wisselende prestaties bij logopedische of psychologische tests.
– Onrust en afleiding tijdens luistersituaties, waarbij hun reactie op auditieve informatie kan variëren.
– Problemen met taalbegrip, taalproductie of een discrepantie tussen beide.
– Het niet herkennen van melodieën of ritmes.
– Verbeterde conversatievaardigheden in één-op-één situaties.
De vaardigheden die bij de auditieve verwerking horen, zoals luisteren, concentreren en het verwerken van verbale informatie, zijn essentieel voor succes op school. Problemen op deze gebieden kunnen de leerprestaties aanzienlijk beïnvloeden.
Door deze vaardigheden te trainen, kunnen kinderen beter presteren in vakken zoals lezen, rekenen en begrijpend lezen, omdat ze instructies beter begrijpen, informatie beter onthouden en taken gestructureerd kunnen aanpakken.