Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Van vakantieheld naar klaslokaal: Wat als we (nog) meer naar talent kijken?

Van vakantieheld naar klaslokaal: Wat als we (nog) meer naar talent kijken?

Onze vakantie zit er weer op, het dagelijkse (school)leven is weer begonnen.

Eerder beschreef ik al hoe Emma tijdens onze vakantie in Mallorca opbloeide in het samen spelen met andere (anderstalige) kinderen. Deze ervaring, waarbij de taalbarrière iedereen gelijk maakte, leek haar te inspireren om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Tijdens een potje waterpolo, gekenmerkt door snelle acties en intensieve teaminteracties, viel het ons op hoe Emma haar talenten op een eigen manier benut. In plaats van zich te verliezen in de hectiek van het spel, observeerde ze zorgvuldig en positioneerde zich strategisch. Dit stelde haar in staat om de bal op cruciale momenten te vangen en af te maken, wat resulteerde in belangrijke scores voor haar team en dat ze ook echt gewaardeerd om haar bijdrage voor het team, ze hoorde er echt bij en voelde zich een ware vakantieheld. 😉

Deze aanpak laat een belangrijk kenmerk van hoogbegaafdheid zien: een scherpe waarneming en het vermogen om situaties snel te analyseren en strategisch te handelen. Voor hoogbegaafde kinderen zoals Emma kunnen zulke talenten een voordeel zijn in complexe situaties (note: maar ook een nadeel kunnen zijn omdat ze haar uitdagingen en worstelingen ook goed kan maskeren door te compenseren.)

Hoogbegaafde kinderen met een TOS (Taalontwikkelingsstoornis) profiel, ervaren geregeld uitdaging op het gebied van taalgebruik, innerlijke taal en zelfregulatie.

Emma’s ervaring met het waterpolospel weerspiegelt hoe zij haar weg vindt door zich aan te passen in en aan situaties waarin zij zich veilig voelt en waar ze haar sterke punten kan benutten. De ervaring van gelijkheid door de taalbarrière op vakantie gaf haar het vertrouwen om met succes deel te nemen aan deze snelle groepsactiviteit, ondanks de complexiteit van de sociale interactie die erbij komt kijken.

Nu de vakantie voorbij is en de school weer begonnen is, wordt opnieuw duidelijk hoe belangrijk het is om te kijken naar de talenten van ieder kind, op school, op sportclubs, binnen zorgtrajecten, gewoon overal!

Voor kinderen zoals Emma, maar eigenlijk voor elk kind, is het van groot belang dat ze gezien worden in hun kwaliteiten en dat ze de ruimte krijgen om te groeien op een manier die bij hen past.

Een omgeving die inzet op hun sterke punten, rekening houdt met hun uitdagingen maar ook juist inzet op eigenaarschap d.m.v aan te sluiten bij wat wel gaat en hun talenten, ruimte biedt voor die ervaringen en hen ondersteunt bij hun unieke ontwikkeling is iets wat ieder kind zou moeten ervaren.

Door te focussen op wat een kind goed kan en die tijd en ruimte te bieden, ook in een schoolsetting, bouwen we niet alleen aan hun cognitieve groei, maar ook aan hun zelfvertrouwen en veerkracht.

En die benadering gun ik elk kind, want het is vaak de basis voor verdere persoonlijke ontwikkeling en succes.

P.s in verband met de privacy is Emma een gefingeerde naam.

#persoonlijkeontwikkeling #hbTOS #TOSHB #dubbelbijzonder #eigenaarschap #talentgericht #hoogbegaafd #hoogbegaafdheid #TOS #Taalontwikkelingsstoornis #nieuwschooljaar #vakantie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *