Wat mooi om te zien hoe Emma hier op vakantie helemaal opbloeit in haar sociale interacties. Waar ze thuis, in Nederland, vaak wat terughoudender is in een groep, of aan haar zus of ons als ouders wat gaat ‘hangen’, gaat ze hier in Mallorca juist volop op in het spelen met haar vakantievriendjes. Niet 1 of 2, maar gerust een hele handvol tegelijk! De hele dag speelt ze met plezier in en rond het zwembad, alsof ze totaal geen rem ervaart in het contact met de andere kinderen.
Haar opmerking raakte me: “Mama, hier hebben we allemaal hetzelfde probleem. We kunnen allemaal maar een paar woordjes Engels en weten allemaal wel eens niet hoe je iets zegt.”
Dat maakt dat ze zich hier juist begrepen voelt; iedereen worstelt op zijn eigen manier met taal, waardoor die druk om alles perfect te zeggen ineens wegvalt. Het is alsof de gezamenlijke ’taalbarrière’ een gelijk speelveld creëert waarin ze zich vrij voelt om gewoon te genieten van het samenzijn en spelen.
Voor Emma, die zowel te maken heeft met haar hoogbegaafdheid als met een TOS (taalontwikkelingsstoornis), is dit een verademing. Het laat zien hoe belangrijk het is om ruimte te vinden waar ze zich veilig voelt, niet alleen cognitief, maar ook sociaal-emotioneel.
De combinatie van hoogbegaafdheid en TOS brengt unieke uitdagingen met zich mee. Waar hoogbegaafde kinderen vaak sterk ontwikkeld zijn in hun denken (en beleven), kunnen kinderen met een TOS onder andere moeilijkheden ondervinden in het effectief uitdrukken van die gedachten via taal. Dit kan leiden tot onzekerheid en terughoudendheid in sociale interacties, omdat ze zich vaak niet volledig begrepen voelen. De discrepantie tussen wat ze denken en wat ze kunnen verwoorden is dan ook een constante uitdaging.
Op vakantie ervaart Emma echter iets bijzonders: door de taalbarrière zitten alle kinderen ‘in hetzelfde schuitje’. Dit creëert een omgeving waarin de communicatie eenvoudig en gelijkwaardig is, omdat iedereen met dezelfde beperkingen worstelt. Hier voelt Emma zich veilig en op haar gemak, omdat ze speelt met ‘gelijken’. Ze worden allemaal even vrijgesteld van de druk om perfect te communiceren, en dat maakt de weg vrij voor écht sociaal contact.
Deze situatie laat ook een belangrijke parallel zien: zowel kinderen met TOS als hoogbegaafde kinderen hebben (ontwikkelings)gelijken nodig om zich sociaal-emotioneel goed te kunnen ontwikkelen. Voor kinderen met een TOS is het essentieel om hun sociale behoeften te ontdekken in een omgeving waarin ze zich veilig voelen en waar iedereen dezelfde uitdagingen ervaart. Voor hoogbegaafde kinderen geldt dit net zo: zij hebben (ontwikkelings)gelijken nodig die hen begrijpen en uitdagen. Beide groepen gedijen het beste in situaties waarbij ze zich ‘onderdeel’ van een groep of situatie voelen en waar ze juist de ruimte krijgen om te groeien binnen een gelijk speelveld.
Deze vakantie ervaring benadrukt nogmaals hoe belangrijk het is om zowel de cognitieve als sociaal-emotionele behoeften van deze kinderen te erkennen en te ondersteunen, in een omgeving waar ze zich écht begrepen voelen.
I.v.m de privacy van onze dochter, gebruiken we een gefingeerde naam.