Meteen naar de inhoud
Home » Blog » De kracht van observeren: Hoe Emma haar eigen weg vindt in teamspelen

De kracht van observeren: Hoe Emma haar eigen weg vindt in teamspelen

Eerder beschreef ik hoe Emma tijdens onze afgelopen vakantie in Mallorca opbloeide in het samen spelen met andere (anderstalige) kinderen. Deze ervaring, waarbij de taalbarrière iedereen gelijk maakte, leek haar te inspireren om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Tijdens een potje Waterbasket, gekenmerkt door snelle acties en intensieve teaminteracties, viel het ons op hoe Emma haar talenten op een eigen manier benut. In plaats van zich te verliezen in de hectiek van het spel, observeerde ze zorgvuldig en positioneerde zich strategisch (een ander zou het wellicht als ‘lui’ betitelen🫣).

Dit stelde haar in staat om de bal op cruciale momenten te vangen en af te maken, wat resulteerde in belangrijke scores voor haar team. Deze aanpak laat een belangrijk kenmerk van hoogbegaafdheid zien: een scherpe waarneming en het vermogen om situaties snel te analyseren en strategisch (en outside the box) te handelen.

Voor hoogbegaafde kinderen zoals Emma kan deze talenten vaak een voordeel zijn in complexe situaties waarbij ze door inzetten van (cognitieve) mogelijkheden kunnen compenseren waardoor hun uitdagingen wellicht aan de buitenkant niet zo opvallen of minder uitdagend lijken te zijn, maar tegelijkertijd kampen hoogbegaafde kinderen met een Taalontwikkelingsstoornis (TOS) met de uitdaging op het gebied van taalgebruik, innerlijke taal en zelfregulatie, Taal in het kwadraat, zoals Constance Vissers stelt.

Emma’s ervaring met het waterbasketspel weerspiegelt de manier waarop kinderen met een TOS soms hun weg vinden door zich aan te passen aan situaties waarin zij zich veilig voelen en waar hun sterke punten benut kunnen worden. De ervaring van gelijkheid door de taalbarrière op vakantie gaf haar de ruimte om met vertrouwen deel te nemen aan een nieuwe uitdaging, ondanks de snelle en complexe aard van het spel.

Het benadrukt het belang van een ondersteunende omgeving die rekening houdt met zowel de cognitieve sterkte van hoogbegaafde kinderen als hun uitdagingen met taal en zelfregulatie. Door hen te helpen hun eigen sterke punten te ontdekken en waarderen, kunnen we hun zelfvertrouwen vergroten en hen aanmoedigen om met vertrouwen nieuwe uitdagingen aan te gaan.

In verband met de privacy van onze dochter gebruiken we een gefingeerde naam.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *