Meteen naar de inhoud
Home » Blog » HB TOS model

HB TOS model

Daar is ie dan… een concept van mijn ‘praatplaat’ (hoog)begaafd en TOS.

Ik loop al lang rond met het idee om iets te ontwerpen om mijn ervaring en kennis op het gebied van (hoog)begaafdheid en TOS overzichtelijk op ‘papier’ te krijgen.

Aspecten als gebrek aan tijd, complexiteit en een eigen hoge lat, iets in 1x iets perfect willen hebben voor ik het op social media plaats, maakten dat ik niet verder kwam.

Maar, de eerste stappen zijn gezet. Ik deel graag met jullie mijn concept om vanuit hier, met jullie hulp, verder te kunnen bouwen.

Note:
Ik heb bewust voor de term (hoog)begaafdheid gekozen. Deze mag je dit lezen als (vermoedelijk) hoogbegaafd.

Uit ervaring weet ik dat kinderen met een TOS (maar ook genoeg hoogbegaafde kinderen) door diverse aspecten (o.a een verminderd welbevinden maar vaak ook door een minder sterk werkgeheugen) niet als hoogbegaafd (lees, TIQ 130) uit de test komen. Uiteraard gaat het wel om kinderen waarbij het volgende van toepassing is. Een hoogbegaafde is een nieuwsgierig, sensitief en emotioneel mens. Hij of zij is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Verder is hij of zij autonoom, gedreven van aard en intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren.

Daar waar TOS staat, gaat het om de kenmerken van TOS die na intensieve (professionele) begeleiding te weinig voortgang boeken t.o.v. het potentieel van het kind.

~ toelichting model ~

Je ziet de begrippen (hoog)begaafdheid en TOS ‘los van elkaar’. In de donkergrijze rondjes vind je een compacte omschrijving, zie het als basisaspecten, omtrent de begrippen.

Daaromheen staan veel voorkomende begrippen. Nooit compleet en waarschijnlijk ook nooit allemaal van toepassing op één persoon. Ieder is immers uniek, dat vang je niet in een model.

In het midden staat een verticale rij met kleinere rondjes. Hier vind je begrippen/ kenmerken die veel bij (hoog)begaafdheid en TOS voorkomen.
De stippellijn rondom, staat centraal voor de omgevingsfactoren van het kind.

Ik hoop dat dit model vooral helpt om (tijdens gesprekken) inzicht te bieden in hoe (hoog)begaafdheid en TOS met elkaar in relatie kunnen staan, zodat onderstaande vragen (en meer) inzichtelijk uitgelegd kunnen worden!

* Hoe komt het dat deze kinderen vaak niet gezien worden?
* Wat maakt dat deze kinderen in toetssituaties vaak ’te goed’ scoren?
* Hoe kunnen de executieve functies (met name (werk)geheugen, (emotie)regulatie,
planning & organisatie en taakinhibitie) vanuit beide aspecten een rol spelen? Hoe kun je
daarmee aan de slag en wat mag je verwachten?
* In hoeverre spelen de metacognitieve vaardigheden, mindset, het Zijnsluik (eigen hoge lat,
perfectionisme) mogelijk nog een extra rol op het gebied van onzekerheid?

Het geeft geen antwoorden, maar nodigt uit om breder te kijken naar het kind i.p.v kijken vanuit protocollen.
Voor mij is het zo overzichtelijk en inzichtelijk weggezet, maar ben ik zo te volgen voor jullie?

Ik lees graag jullie feedback om verder te kunnen bouwen aan mijn missie om meer voor deze kinderen te kunnen betekenen. 💪

#hoogbegaafdheidtos #HBenTOS #TOSenHB #HBtos #youniqtalentcoaching #youniq_talentcoaching #toshoogbegaafd #hoogbegaafdtos #TOS #taalontwikkelingsstoornis #ExecutieveFuncties #WeekVanDeHoogbegaafdheid

3 reacties op “HB TOS model”

  1. Dag Bianca,

    Excuses voor mijn late reactie op je berichtje, op de een of andere manier is je berichtje in de filter blijven hangen en heb ik deze daardoor ‘over het hoofd’ gezien. Bedankt voor het toevertrouwen van de informatie. Ik heb echter jouw berichtje verwijderd, i.v.m het delen van je (persoonlijke en contact)gegevens.

    Ik herken de zoektocht en vraagstukken. Er is nog (te) weinig bekend over de combinatie HB (hoogbegaafdheid) en TOS (taalontwikkelingsstoornis). Ik tref steeds meer ouders die, net als ik, jarenlang een ‘route’ doorlopen of van het kastje naar de muur gaan, maar uiteindelijk niet gehoord/ gezien worden, om nog maar over het kind te zwijgen.

    Door het uitblijven van de (passende) hulp, heb ik ervoor gekozen om mijn frustratie en verloren tijd om te zetten in iets productiefs, waaruit Youniq is voortgevloeid.

    Op deze wijze heb ik het heft in eigen hand genomen om, op eigen wijze, voor deze kinderen (en ouders) van betekenis te mogen zijn. Fijn om te lezen dat het zien van mijn video en de informatie voor jou voelt als (h)erkenning, tegelijkertijd leef ik met je mee dat jullie ook zo (moeten) zoeken naar passende hulp.

    De komende tijd zal ik mijn kennis en ervaring ook steeds meer hier gaan uitbreiden.

    Met vriendelijke groet,
    Kim

  2. Hoi
    Ik heb een vermoeden van de combinatie TOS/HB bij mijn zoontje van 5. Kom graag met je in contact want ik ben ontzettend op zoek naar iemand die mij op de juiste weg kan helpen voor begeleiding en diagnose traject in mijn regio. Ik zie alleen geen contact gegevens op je site, dus vandaar even zo. Hoop op een reactie op deze manier.
    Groet Madeleine

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *